خالد قدومی نماینده حماس در برنامه جدال(برنامه سیاسی علی علیزاده در بستر یوتوب) نکاتی را درباره حماس و ترور شهید اسماعیل هنیه گفت که در ادامه خواهید خواند.

خالد قدومی

به گزارش همشهری آنلاین، خالد قدومی نماینده حماس در برنامه جدال(برنامه سیاسی علی علیزاده در بستر یوتوب) نکاتی را درباره حماس و ترور شهید اسماعیل هنیه گفت که در ادامه تقدیم می‌شود:

سوال: اهداف اسرائیل از ترور هنیه در تهران چه بود؟


قدومی: ما در حال جنگ هستیم. دشمن ما در دوران طوفان الاقصی چند هدف اعلام کرد: ترور رهبران حماس، نابودی حماس، پس گرفتن اسرای اسرائیلی.
اما چون دشمن دستاورد نظامی نداشت. و از طرفی نتانیاهو در داخل اسرائیل در بحران شدید سیاسی است، شکاف عمیق در اسرائیل پیدا شده، جامعه اسرائیلی در خیابان علیه رهبر فاسدشان قیام کرده. شکاف عمیق بین ژنرالها و کابینه نتانیاهو، اختلاف مقامات امنیتی با نتانیاهو. و نتانیاهو در خارج در موقعیت خیلی بدی قرار داشت و در این موقعیت به آمریکا رفت که بایدن و جانشینش هریس در سخنرانی اش در کنگره حاضر نشدند. و حدود 162 نماینده کنگره هم حضور نداشتند.پس نتانیاهو باید روشش را تغییر می داد.

اشتباه نتانیاهو


او باید چیزی تقدیم می کرد که مورد پذیرش باشد، برای جامعه اش، برای نیروهای نظامی اش، و برای نیروهای امنیتی اش.برای همین سراغ ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه رفت. اشتباهش اینجا بود که هنیه نه تنها بین حماس، بلکه بین فلسطینی ها و در جامعه جهانی، یک شخصیت شناخته شده بود. در فلسطین و غزه و جایی مثل مدرسه شجاعیه که قتل عام صورت گرفته، بچه ها می گویند که هنیه پدر ما بود.
از اندونزی تا ایران و همه جای امت اسلام و جهان عرب، او مقبولیت داشت. بنابراین هدف اصلی این جنایت، عبور از بحران داخلی در اسرائیل بود. چراکه اگر نتانیاهو بخواهد از تحقیقات بعد از جنگ فرار کند، نیاز به یک دستاورد داشت. تا به زندان نیفتد.

سوال: هنیه را کشتند، می گویند محمد الضیف را هم کشتند، این دستاورد بزرگی برای اسرائیل نیست؟


قدومی: تکذیب می کنم. محمد الضیف زنده است.اسرائیل همه ابزارهای سیاسی و نظامی را به کار بسته اما موفق نشده و الان مستاصل شده.الان حماس بیش از 30 هزار رزمنده در میدان دارد.الان ارتش اسرائیل روزانه از 3 تا 10 نفر تلفات دارد در غزه، و ارتشیها به نتانیاهو می گویند اگر به اهدافتان رسیده اید، که می گویید رسیده اید، باید ما را از این جهنم غزه خارج کنید.اما در طرف مقابل رهبران حماس هم در حال فعالیت نظامی و هم سیاسی اند و اینها در اوج هماهنگی با هم هستند.


سوال: اگر محمد الضیف زنده است چرا صوت و تصویری از او بیرون نیامده در این یک ماه؟


قدومی: محمد الضیف فقط یک حضور رسانه ای داشته آن هم در روز هشتم طوفان الاقصی. و به دلایل امنیتی جلوی هیچ رسانه ای نمیاید و مسئله جدیدی نیست.

سوال: رسانه های نزدیک به صهیونیستها در منطقه، تلاش کردند که کشته شدن هنیه را تقصیر ایران بیندازند. حتی گفتند که به ایران دعوت شده و ایران در معامله پشت پرده جایش را به اسرائیل لو داده. آیا موفق بوده اند که ذهن مردم فلسطین را علیه مردم ایران بکنند؟

ایرانِ شیعه حامی فلسطینِ سنی است


قدومی: این مسائل در فضای پروپاگاندای رسانه های صهیونیستی زیاد مطرح می شود. آنها مسائل قومیتی و مذهبی را پیش کشیده اند و حتی با ادبیات خود ایرانیها به این مسئله پرداخته اند و در رسانه هایشان مطرح می کنند که ایرانیها کوفی هستند! اما واقعیت این است که ایرانِ شیعه، حامی مقاومت فلسطینی -حماس و قبلش فتح- هستند که از اهل سنت اند. چون دشمن ما مشترک است. و ایران شریک راهبردی مقاومت فلسطینی است.
برای اسرائیل فرقی نمی کند که شما شیعه هستید یا سنّی. آنها دانشمندان ایرانی را ترور می کند. یا مهندس تونسی که مسئول ساخت پهپادهای القسام بوده را ترور می کند. یا یک دانشمند را در مالزی ترور کردند.



سوال: مطرح می کنند که فلسطینی ها برای صدام جشن گرفتند، در جنگ عراق علیه ایران شرکت کردند، پول ایران را می برند خرج می کنند. از طرفی هم به فلسطینیها می گویند که اینها رافضی اند، به خلفا توهین می کنند، می خواهند دین شما را عوض کنند و. با این سطح تنشی که می خواهند بین ایران و فلسطین ایجاد کنند، تشییع جنازه عظیم شهید هنیه در ایران را چطور ارزیابی می کنید؟

قدومی: بنده ایران شناس هستم و پایان نامه ام درباره حمایتهای مردمی ایران در کمک به مقاومت است. این مسائل که شما فرمودین فقط در ذهن نخبگان و خواص است. مردم، مردمی عمل می کنند و کاری به این حرفها ندارند. وقتی در کوچه بازار با مردم صحبت می کنیم، همه طرفدار ملت فلسطین هستند. در تشییع جنازه صدها هزار بلکه میلیونها نفر آمدند و هنیه روی دستان شیعه تشییع شد. و فردایش در قطر و میان اهل سنّت. این شهید شخصیتی بود که امت را یکسو و واحد کرد و آغاز راه وحدت بیشتر بین امت مقاومت است. ایرانیها برایشان از یک جهت دیگر هم مهم بود، و آن اینکه مهمانشان را کشتند. و این در اوج مسائل انسانی است.



سوال: مطرح شده که جمهوری اسلامی در حفاظت از جان اسماعیل هنیه قصور و تقصیر داشته. روزنامه نیویورک تایمز مقاله ای نوشته و ادعا کرده که یک بمبی در این ساختمان از سالها پیش جاساز شده بوده و قتل به این دلیل بوده. این مقاله سه هدف داشته: عملیات نظامی نبوده و امنیتی و جاسوسی بوده، و ایران بی عرضه بوده، و نفوذ اسرائیل داخل نهادهای امنیتی ایران خیلی زیاده. در فضای فلسطین چنین ادعایی مطرح است و فلسطینیها معترضند که چرا ایران تلاش بیشتری در حفاظت از اسماعیل هنیه نکرده؟

قدومی:گزارش نیویورک تایمز تحلیل است و نباید به روش قطعی صحبت کند، مگر اینکه این، کار را خودشان کرده باشد و یا عکس و فیلمی داشته باشند مبتنی بر این ادعا که ارائه نکرده. من در آنجا بودم و بعد از اتفاق رفتم به آن اتاق. اتاق اینگونه بود که دو دیوار و سقفش شکافته بود و مانند این بود که شیئی از بیرون آمده بود. این ساختمانی که در عکس ها هم منتشر شده، یک ساختمانی برای اسکان مهمانهای خارجی است. و بارها شهید هنیه و دیگران در آنجا سکونت داشتند و کشف آن و اصابت به آن ابتکار نوینی در عرصه امنیتی نیست. بنابراین، این گزارش منطقی و علمی نبود و با مشاهدات مغایر بود و برای فرار از مسئولیت مستقیم دشمن است.


سوال: با وجود اینکه ما در جنگیم و اسرائیل هیچ خط قرمزی ندارد، و تازه کنسولگری ایران را زده و قبلش هم شهید رضی و العاروری رو زده، آیا نمی توان گفت ایران کوتاهی کرده؟

اهمیت کار ایران برای حماس


قدومی:ما نمی توانیم کار نکنیم. نمی توانیم زیر زمین زندگی کنیم. این کار اسرائیل طبق قوانین بین المللی یک جرم مستقیم و مشهود است. این کار، اسرائیل را به سمت فصل هفتم منشور سازمان ملل می برد. و باید حملات نظامی بین المللی علیه اسرائیل انجام شود. از طرفی ما در حال گفتگو با اسرائیل بودیم. از طرفی ما در طوفان الاقصی میدان دیپلماسی فعال و گسترده ای برایمان باز شده، چین و روسیه و ژاپن و آمریکای لاتین و عراق و ایران و قطر و ترکیه و ... .
محاسبات به ما می گفت که از لحاظ عرف بین المللی یک مناسباتی بین کشورها وجود دارد و جهان نمی پذیرد که اسرائیل بخواهد این کار گستاخانه را انجام دهد که مهمان یک کشور را بزند. اما او نشان داد که هیچ خط قرمز اخلاقی ای ندارد. این ساختمان یک مکان وی آی پی برای مهمانان دیپلماتیک ایران بود و مهمانان دیگری هم در آنجا بودند و ما هم نمی توانیم برویم زیر زمین کار و زندگی کنیم. و یا از ایران انتظار داشته باشیم که هنیه را باید دفن می کردی. با همه این تفاصیل ما هیچ تقصیری را متوجه ایران نمی دانیم.


از همه اینها مهمتر، فرمایش مقام معظم رهبری و بیانیه رئیس جمهور شریف و شجاع، واقعا حس مسئولیتی از خودشان در قبال مهمان نشان دادند، برای ما خیلی می ارزد. در تماس رئیس جمهور با آقای خلیل الحیه از مقامات حماس، ایشان واقعا مسائل انسانی و مسئولیت پذیری ای از خودشان نشان دادند، که برای ما خیلی ارزشمند و قابل قبول بود. رئیس جمهور ایران به ما گفت که هر کاری از دستمان بربیاید انجام می دهیم. و هر کاری توانستند هم انجام داده بودند، ولی تقدیر الهی اینچنین رقم خورد.



سوال: هنیه به ترکیه و قطر هم رفت و آمد داشت، چرا باید در ایران، و در زمان رئیس جمهور جدید ایران ترور بشه؟


قدومی: این مسئله تحلیلی است و نمی توان دقیق گفت، شاید مقدماتش فراهم نشده بود و از دستور تا اجرا به این زمان رسیده است. شاید یک نکاتی مثل اینکه ترکیه عضو ناتو است و قطر هم میانجی است اما ایران محور مقاومت است، باشد اما مسئله این است که اینها بهانه است و دلیل نمی شود که حتی در ایران ترور انجام شود. باید به این نکته توجه داشت که این کار ترور هنیه نیست فقط، بلکه این حمله مستقیم به ایران است.


سوال: عطوان گفته باید پاسخ داد.


قدومی: ما باید حتما پاسخ بدیم چه از طرف جوانان مقاومت و چه از طرف محور مقاومت، چون دشمن ما فقط زبان زور می فهمد، زبان منطق نمی فهمد. ما از سال 1991 تا به امروز مذکرات داشتیم، اما جز ذلت و محاصره برای فلسطینیان چیزی نداشته. ما نباید بگذاریم نتانیاهو در میدان پیروز بشود. مقام معظم رهبری فرمودند که باید پاسخ بدهیم. سید حسن نصرالله هم فرمود که من نمی گویم که ما حق پاسخگویی داریم. می گوییم که حتما پاسخ خواهیم داد. ایران و اسرائیل از سالها قبل در حال جنگ هستند از سالها پیش. چندین عملیات راهبردی ایران انجام داده مثل هک کردن شبکه برق اسرائیل، گرفتن کشتی اسرائیل در خلیج فارس، عملیات یافا، و ... اما نباید صحبتهای احساسی بکنیم و باید معقول عمل کنیم.


سوال: خالد مشعل با وزیر خارجه ترکیه دیدار کرده. و عده ای معتقدند که حماس ممکن است به سمت ترکیه بچرخد. عده ای نگرانند که مثل سالهای جنگ سوریه، حماس از ایران و محور مقاومت جدا شود و به محور اخوانی برود. و به محور ومقاومت ضربه بزند. هنیه با ایران روابط نزدیکی داشت اما رهبران دیگر اینچنین نیستند. چه اتفاقی بعد از هنیه خواهد افتاد؟


قدومی: این نگاه علمی نیست. موفقیت حماس به دلیل وجود مبتنی بر دموکراسی در میان مردم فلسطین است. ما مجلس شورا داریم. انتخابات 4 سال یک بار داریم. و تصمیم گرفتن بر عهده یک نفر نیست. تصمیمات در حماس شورایی است و گاهی علیرغم مخالفت نظر رئیس حماس یا رئیس دفتر سیاسی، و بر اساس دموکراسی عمل می شود. الان که رئیس جنبش را ترور کردند، رئیس مجلس جنبش مسئولیت ایشان را بر عهده می گیرند تا مسئله را حل کنیم، یا به روش انتخابات مجدد یا به روش دیگری که در جنگ صلاح می دانند. دیدار آقای خالد مشعل با آقای فیدان وزیرخارجه ترکیه هم به دلیل این بود که ایشان رئیس اقلیم خارج از فلسطین جنبش هستند. ما سه اقلیم داریم: «غزه» که رئیسش آقای السنوار است، «کرانه باختری» که رئیسش آقای ظاهر جبارین و «اقلیم خارج از فلسطین» که رئیسش آقای خالد مشعل است. و این به معنای جانشینی آقای مشعل به جای آقای هنیه نیست. مسئله انحراف از مقاومت و رفتن به محور دیگر، چند نکته دارد.


محور مقاومت قدس است و اختلافی در آن وجود ندارد. در همان سالهای داغ سوریه که می گویید، من مامور در ایران شدم و ارتباط داشتیم با ایران. اختلافی هم اگر بوده اختلافی در داخل خانواده بوده و حول مسئله اصلی که قدس و فلسطین است، نبوده. بله اختلافات سلیقه در مسائل منطقه بود، اما همان موقع با شخصیت حکیم و جامعی مثل شهید سلیمانی رهبران ما به صورت مستقیم و صریح و برادرانه موضعمان را به ایشان ارائه دادیم. خطر تفرقه در آن اوایل وجود داشت اما بعد از چند سال به صورت مستحکم حول محور قدس دوباره وحدت ایجاد شد. که حاصل آن را در طوفان الاقصی به صورت فشرده و شفاف ملاحظه کردید. الان دیگر بحث جدا کردن حماس از ایران اصلا قابل تصور نیست. چون هدف اسرائیل است و آمریکا. امروز بعد از عادی سازی روابط با بحرین و امارات اسرائیل هم مرز با ایران شده و پایگاههایی در آن کشورها تاسیس کرده و مشکلات امنیتی و نظامی برای ایران درست می کند. و از این جهت با فلسطین همداستان است. امنیت و دفاع از قدس مثل دفاع از تهران شده است. و من این را در پایان نامه ام تحقیق کردم که مردم چنین دیدگاهی دارند که دفاع از مقاومت در واقع دفاع از ایران است. چون خطر مشترک داریم. ایران هم در این راه شهدای والامقامی تقدیم کرده مثل شهید رضی، شهید زاهدی و ... .


سوال: بعد از 300 روز که از طوفان الاقصی گذشته، بیش از 48000 فلسطینی کشته شده و اینهمه ترور فرمانده ها و ترور سران فلسطینی، آیا همه اینها نشانه شکست حماس و مقاومت فلسطین و پیروزی نتانیاهو نیست؟ آیا طوفان الاقصی کار درستی بود؟

قدومی: طوفان الاقصی به جا بود. چون اسرائیل اصلا گفتگو و منطق سرش نمی شود. قبل از طوفان الاقصی هم ما به دلیل محاصره و کمبود برق و آب شهید می دادیم. ما در کرانه باختری که طوفان الاقصی نداریم، چرا در همین 300 روز، بیش از 500 شهید فلسطینی داشتیم و بیش از 9000 زندانی. امروز بنا بر گزارش نظرسنجی خود مراکز آمریکایی که در غزه و کرانه باختری هستند، 70 درصد مردم حامی و طرفدار حماس هستند. این پیروزی واقعی است. قبل از 7اکتبر میزان کشته شدن اسرائیلیها به کشته شدن فلسطینی ها از 1 به 150 (تا 300) بوده. یعنی به ازای یک کشته اسرائیلی 150 تا 300 فلسطینی کشته می شد. الان این میزان 1 به 6 (تا 8) است. امروز 5000 تا 6000 نظامی اسرائیلی در غزه کشته شده است. و این واقعا پیروزی است. قبل از 7 اکتبر روایت اسرائیلیها در جهان پذیرفته می شد اما الان اصلا روایت آنها در جهان پذیرفته نمی شود. دانشجویان امریکایی و انگلیسی و... هیچ روزی بدون تظاهرات علیه اسرائیل نیست. پیروزی روایت، دستاورد دیگر ما بود. در گفتمان جهانی دیگر حتی بحث دو دولتی هم مطرح نیست. امروز فقط بحث می شود که کل فلسطین را آزاد کنید. این موفقیت طوفان الاقصی بود.

پیروزی دیپلماسی دستاورد دیگر است. در طوفان الاقصی اسرائیل به سمت انزوای دیپلماتیک رفت. روابط ما در طوفان الاقصی بسیار بیشتر است. غربیها متوجه شدند که حماس یک جنبش اجتماعی و رویکرد همه جانبه دارد و فقط نظامی نیست. پیروزی در فضای مجازی، امروز میلیونها توییت و پست در تسلیت آقای هنیه صادر شده و این پیروزی ماست.امروز افکار عمومی اروپا و آمریکا این سوال را می پرسند از حاکمان خودشان که چرا اینگونه شما رفتار ویژه و مبالغه آمیز با اسرائیلیها دارید؟!


سوال: ممکن است که عربستان و دیگر کشورها عادی سازی را بپذیرند و حماس هم شکست بخورد و قضیه تمام شود.


قدومی: ممکن است، من از جانب عربستان و دیگر کشورها نمی توانم صحبت کنم. اما از طرف حماس و مردم فلسطین می گویم که تا کودک آخر می جنگیم. هیچ کشوری با مذاکره آزاد نشده است. باید مقاومت کرد. آیا فرانسه و روسیه در انقلابهای خود با مذاکره پیروز شدند؟ مردم الجزایر که میلیونها کشته دادند، با مذاکره پیروز شدند؟ ویتنام با 7 میلیون کشته، با مذاکره پیروز شد؟ نه. ما این قربانیها را متاسفانه به دلیل وحشی گری دشمن، ناچاریم بدهیم. اگر راه دیگر داشتیم. اما ما 74 سال است که چک کردیم و دیدیم که با راه سیاسی موفق نشدیم. ما چاره نداشتیم جز رفتن به سمت طوفان. این طوفان به این دلیل آمد که راه حلهای سیاسی جواب نداد. وگرنه کسی دوست ندارد عزیزانش کشته شود و خانه اش خراب شود. من خواهان صلح هستیم ولی نمی گذارند.


-آقای محمود عباس چی گرفتند برای فلسطینیها؟! نتانیاهو حتی تلفن او را جواب نمی دهد. امروز کنست قبل از سفر نتانیاهو به آمریکا دو مصوبه داشت: یکی تروریستی بودن آنروا (نهاد بشردوستانه متعلق به سازمان ملل)؛ هر جایی در اسرائیل متعلق به یهودیان است و جایی متعلق به فلسطینیان نیست. ما از خودمان دفاع کردیم. ما جنگ را آغاز نکردیم. ما در طول 74 سال در حالت جنگ بودیم. به دلیل غافلگیری دشمن می گویند شما شروع کردید. ما در ادامه دفاع از خودمان این عملیات را انجام دادیم. منشور سازمان ملل به ما می گوید که اگر تحت اشغال هستید، حق دارید که از خودتان دفاع کنید.


سوال: اگر حرف شما درست است و اسرائیل را به رسمیت نمی شناسید، چرا حماس مشغول مذاکره صلح با اسرائیل در قطر است؟


قدومی: صلح عبارت درستی نیست. این مذاکرات آتش بس است. ما دنبال نابودی اسرائیل هستیم. البته نه به معنای یهودستیزی. یهودیان و مسلمانان و مسیحیان روی خاک کشوری به نام فلسطین زندگی می کنند، نه اسرائیل.
این اسرائیل از سال 1948 ایجاد شده روی خاک ما، قبل از آن اسم اینجا کشور فلسطین بوده است. طبق مدارک بریتانیا و مدارک بین المللی اسمش فلسطین است. بعد به دلیل مهاجرت زورمدار و قتل عام و غارت اسرائیل را به وجود آوردند.
ما به دنبال آتش بس هستیم تا برویم به سمت حل مسئله در مراحل دیگر.

کد خبر 871853

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha